Rays i Almedalen

Nu är projektledare Philip Frick på väg till Almedalsveckan i Visby för att representera Sveriges bästa sommarforskarskola, Research Academy for Young Scientists. Bakom sig lämnar han i Strängnäs 21 forskningstörstiga ungdomar som nu är inne på deras tredje vecka på Rays samt Professor Lance Rhoades från University of Washington. Lance har varit i Sverige sedan i söndags och kommer under veckan att hålla i litteraturdiskussioner kring Mary Shelleys Frankenstein. För Philips del så blir det deltagande i panelen under seminariet ”En skola för alla eller en skola för ingen”, som Rays partner Teknikföretagen anordnar, onsdagen den 2 juli, 13.45-14.45 på S:t Hansgatan 18F. Panelen består utöver Philip av Magnus Oskarsson som är forskare, Johan Ekesiöö Sverigechef IBM/ordf. Teknikföretagen, Ida Karlberg Gidlund som är verksamhetschef för Teach for Sweden, Thomas Strand från Socialdemokraterna och Betty Malmberg från Moderaterna.

Bakgrunden till seminariet är att det som grundskoleelever ofta intresserar sig för inom teknik och naturvetenskap, inte alltid är det som lärarna prioriterar i sin undervisning. Därför har man också märkt ett minskat intresse för dessa ämnen under högstadietiden. Så uppdraget blir att diskutera kring hur undervisningen bör se ut för att vårda detta intresse, vem som är ansvarig, vilken betydelse lärarna har och huruvida verklighetsbaserad undervisning samt fler förebilder kan få fler elever att prestera bättre.

För de som är intresserade av att veta mer eller att ses i Almedalen, vänligen kontakta Philip via uppgifterna nedan. Se även till att ni följer Rays på Facebook, Twitter och Instagram på @forskarskolan och håll utkik efter #forskaistället och #rays2014.

IMG_0564

IMG_0565

IMG_0566

Philip Frick Projektledare Research Academy for Young Scientists

+46-735 900 411 philip@raysforexcellence.se www.raysforexcellence.se

Institut Mittag-Leffler

Det blev ingen vila efter första mentorsdagen, istället bar det direkt av till Institut Mittag-Leffler i Djursholm. Efter en lång och regning promenad var det skönt att komma in i värmen i den fina orangea villan. Där träffade vi Professor Ari Laptev, föreståndaren för institutet, som berättade om det och visade oss runt. Institut Mittag-Leffler är världens äldsta forskningscenter för matematik. Det grundades 1916 av Gösta Mittag-Leffler och hans fru Signe som byggde upp ett enormt bibliotek med matematiska böcker och tidsskrifter i sin villa. Efter deras död skulle det blir ett institut. Dock blev det problem med finansieringen och verksamheten kom inte igång förren 1969. Nu lyder institutet under Kungliga Vetenskapsakademin och ordnar program där forskare i matematik får delta. Villan var som sagt väldigt vacker och jag tror att många av oss kände att de ville stanna kvar. Miljön var helt perfekt för att sitta ner och tänka eller läsa i lugn och ro. Det var högt i tak, gamla fina möbler och allt var byggt med mycket omsorg. Till exempel fanns det ett runt rum där alla fönster till rummet var rundade, speciellt anpassade till huset.

Efter att ha blivit visade runt fick vi friheten att gå runt hur vi ville och titta på alla böcker. Vi började dock med att gå ut på taket för att titta på den fina utsikten. Den var fin, men kylan och regnet förstörde upplevelsen ganska mycket... Vi gick sedan in igen och tog en årlig bild på balkongen i ett av biblioteken. Sedan blev det mycket ahh och åååh när publikationer av bland annat Boltzman, Einstein och Bohr hittades i bokhyllorna. Det var riktigt häftigt att inse att alla böcker innehöll upptäckter som vi idag lär oss redan i grundskolan, att det fanns så mycket okänt då.

Sammantaget var det ett väldigt trevligt besök med roliga upptäckter. Och vem vet, kanske kommer någon av oss hålla till där i framtiden och komma på saker som kommer stå i framtidens skolböcker?

/Klara Kiselman, elev Rays2014

Skärmavbild 2014-06-28 kl. 15.38.56

Midsommar à la Raysare 2014! - Emma Bengtsson

Förra fredagen vankades det inte bara presentationer av våra första projekt, utan även det som senare skulle komma att bli den bästa av alla midsomrar. Vi är belägrade på ett elevhem i Strängnäs vid namn Benninge, vilket tillhör Europaskolan. Samtliga deltagare har blivit tilldelade en handledare i arrangörsgruppen och tillsammans delade vi på förberedelserna inför midsommarfirandet. Det stod blomplockning, tillverkning av midsommarstång, dukning, och tillagning av lunch, bakverk och middag på schemat. Min kära grupp, Pandorna, blev tilldelad middagsförberedelserna. Stämningen i köket var fulländad med härlig musik, många skratt och kulinariska upplevelser.

En stenkast bort från vårt boende ligger en ångbåtsbrygga ut över vackra Mälaren. Vädergudarna fick emellanåt spratt så vi bestämde oss för att duka upp till långbord inomhus. Detta gjorde mysfaktorn total när vi alla satt samlade och åt godaste maten med härligaste gänget. Det bjöds på visor i vanlig ordning, men vi tilldelades utöver det enskilda uppdrag som skulle utföras samtidigt som vi avnjöt sommarmaten. Uppdukat på bryggan stod varmrökt lax, halloumi, sommarsallad, falafel, potatis, bröd, skagenröra, rödbetssallad, sill, kallrökt lax, köttbullar, prinskorv … – och jordgubbar och glass till efterrätt!

Det bjöds på dans runt midsommarstång, samurajlek och gruppfotografi. Under kvällen genomfördes uppdrag, däribland tal som hade platsat på en FN-konferens, glädjerop efter varje visa, mugg på huvudet, en massa high-fives och till sist men inte minst; ett frieri!

Efter en svindlande god cheesecake samlades vi ett gäng ute på trädäck och skapade bokstäver som stavade ut just ordet midsommar. Disco, limbo och kortspel fick avsluta kvällen, inför nästkommande dag då det var dags för hajk!

Den energin som gavs genom att bara vara en del av den här gemenskapen, lever jag på ännu och kommer fortsätta leva på ett bra tag framöver. Från Skurup i syd till Arvidsjaur i norr satt vi tjugoen ungdomar samlade, alla med fjärilar i magen inför den forskning som var och en av oss har tilldelats att bedriva, men också för allt det som ständigt dyker upp längs vägen.

TACK till Agnes, Mariam, Dennis & Philip i arrangörsgruppen, till samtliga samarbetspartners och till alla deltagare i Rays 2014 som var med och möjliggjorde denna midsommaren till en av de bästa.

 

/ Emma Bengtsson, elev Rays 2014

IMG_9150

IMG_9166

IMG_9158

Gästföreläsning av Tekniska Museets Nils Olander

Strängnäs och Europaskolan fick under torsdagen besök av Tekniska museets intendent Nils Olander som under två timmar berättade om Teknik och Vetenskapshistoria samt om Tekniska museets arbete för att lyfta fram naturvetenskap och teknik i samhället. Läs nedan om vad en av våra elever tyck Den söta lilla gubben från Tekniska, Som äkta naturvetare är historia någonting som intresserar mig otroligt lite. Oavsett om det gäller kungar eller storslagna krig. Därav så är konst, tavlor och gamla saker någonting som jag inte ser något intresse i överhuvudtaget. Jag är alltså verkligen inte den personen som går på museum eller liknande. Men, så fick jag då ta del av denna lilla föreläsning med Nils Olander. Jag har nog aldrig någonsin förut sett en person som är så otroligt intresserad och entusiastisk över någonting som han var över det han berättade om. Nils Olander är museiintendent på Tekniska museet och höll för oss en föreläsning på ca 1,5 timme. Föreläsningen handlade om hur det här med utställningar och museum uppkom världen över samt så berättade han en del om vilka aktiviteter som hålls på det Tekniska museet idag. Jag tror att jag kan tala för oss alla när jag säger att jag blev otroligt förvånad över hur många roliga och inspirerande event och aktiviteter som finns på museet. Mycket mer än vad jag någonsin kunde tänka mig och för alla möjliga åldrar. Min inställning till museum har helt klart förändrats och jag skulle mer än gärna vilja delta i något av alla dessa roliga och unika event. Föreläsningen fick mig att förändra mig uppfattning om museum och inse att på många ställen är de mer än bara ett ställe med en massa gammalt skräp.

Och jag måste också tillägga att jag typ blev käääär i denna söta gubbe och hade kunnat sitta och lyssna på hans entusiastiska historier hur länge som helst! :D

/Elina Richardsdotter Andersson, elev Rays 2014 DSCN2242 copy

Studiebesök på ABB i Västerås - av Ulrika Wennberg

Dagen började med att jag vaknade till maskiners buller, frysandes i en smal säng. Endast några få ljusstrålar nådde mina ögon och på andra sidan rummet satt min rumskamrat nyvaket upp i sängen. Förkylningen hade, precis som värken i nacken och tinningarna, sakta börjat smyga sig på mig och tillsammans med den ständigt påtagliga stressen från projektarbetet var inte ett studiebesök på ABB min högsta dröm. Efter ankomsten till Västerås och ABBs kontor, får hela gruppen vänta i knappt 20 minuter innan det visar sig att vi är på fel ställe. Det betyder både att en kvarts promenad väntar samt att vi blir en dryg halvtimma sena, vilket inte alls får min inställning till besöket att bli bättre.

Men min uppfattning om besöket var helt fel. Så fort vi kommer till rätt ställe blev vi varmt välkomna och omhändertagna av en glad kvinna vid namn Helena, som visar oss ned till framställda stolar. Där börjar vi besöket med att få en kort sammanfattning av företagets bakgrund och vision, innan vi tillsammans tar en snabb promenad till källaren där roboten FRIDA står. Denna robot är en häftig liten pryl som liknar en mänsklig överkropp till uppbyggnad och funktion. Anledningen till framtagandet av denna robot är att människor effektivare ska kunna jobba tillsammans med robotar utan att riskera att skada sig.

Nästa destination var där ABBs världsomnämnda HVDC-brytare för likström stod. Strömbrytaren, som stod i ett rum på ungefär 5x5 meter, förklarades snabbt av en ung och gladlynt kille. Därefter visade han den kraftfulla kondensator, med en kapacitet på 10 kV, som lade spänningen över strömbrytaren. Tyvärr var alla lite för hungriga, och eftersom vi var sena från början kollade vi på HVDC-brytaren i ungefär 5 minuter per grupp. Det var synd, eftersom jag personligen gärna hade velat höra och se mer av denna.

Dagen avslutades sedan med att gå till ytterligare ett tekniklabb, en trappa ovanför det rum HVDC-brytaren stod i. När vi kommer in i dagens sista labb träffas jag av en känsla som inget labb tidigare gett mig: Två luftiga, vita, fräscha rum med högt i tak ligger sida vid sida. Ett stort runt bord står i mitten av det första rummet, och en tv-apparat med touchfunktion visar en digital karta som hela tiden vandrar över ett pappersbruk i norra Sverige. Det finns också nyckelknippor med en liten pryl på, vars utseende påminner om ett USB-minne. Skillnaden är att det går två sladdar ut som man kan placera på kroppen, och används för att mäta stressnivån hos personen som använder produkten. I det andra rummet fanns en ögon- och geststyrd tv samt en robot med mikrofon och kamera, samt radiostyrning och projektor. Båda dessa intelligenta prylar kan användas vid otroligt många tillfällen, men kan kort och gott beskrivas med att de ska underlätta för människor att göra sina arbeten.

Detta sista tekniklabbet vi besökte, med sina olika roliga prylar, var absolut dagens höjdpunkt, fastän att båda de andra labb-besöken varit väldigt intressanta. Trots en dålig start på dagen, innehöll denna dagen flera upplevelser som jag alltid kommer komma ihåg. Helt enkelt var det väl värt vägen, väntan och värken.

 

/Ulrika Wennberg, elev Rays 2014

 

ABB Taggade elever inför en dag på ABB.

IMG_0074

 

IMG_0078 Joakim Forsberg har fångat hela Rays-gängets totala uppmärksamhet.

Vetenskaplig metodik

Igår kl 08.30 började allvaret för eleverna med en introduktionspresentation av handledare Dennis Alp. Eleverna fängslades av allt från Ubuntu (det operativsystem som används på datorerna under Rays) till Dropbox, Matlab och det vetenskapliga typsättningssystemet LaTeX. Eleverna fick även börja använda sina nya datorer, program och sina forskarhjärnor genom att arbeta med miniprojekt i grupper om tre. Miniprojektens titlar innefattar allt från bakpulvers expansionsegenskaper till förstasifferfrekvens och Youtubemodeller. Elevernas arbete presenteras i slutet av veckan i form av en mindre vetenskaplig rapport samt en presentation i grupp. Våra 21 elever kommer alltså på 72 timmar utföra ett vetenskapligt projekt genom att utforma en metod för att undersöka frågeställningen/problemet och därpå redovisa bakgrundsinformation, metod, resultat och diskussion i form av skriftlig rapport och muntligt presentation inför publik. Senare under dagen fick vi finbesök från Stephan Pomp, professor i tillämpad kärnfysik vid institutionen för fysik och astronomi på Uppsala universitet och engagerad i föreningen Vetenskap och Folkbildning. Stephan föreläste om vetenskap och ovetskap, vilket bland annat innefattade lärdomar om Michael Shermers Baloney detection kit. För den nyfikne eleven rekommenderades Youtube-videon på samma tema: http://www.youtube.com/watch?v=eUB4j0n2UDU. Annat som den uppmärksamme eleven lärde sig och diskuterade var under rubrikerna "Forskning är socialt" och "Utomordentliga påståenden kräver utomordentliga bevis".

"Keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"

Eftermiddagen fortsatte i samma höga tempo genom mer arbete med miniprojekten samt ytterligare information om vetenskaplig metodik. Efter middagen på Europaskolans restaurang Järnhandeln fängslades eleverna trots dagens totala information-overload av Per-Olof Hulth, Professor emeritus i experimentell astropartikelfysik vid Stockholms Universitet. Per-Olof har arbetat med de två neutrinoteleskopen AMANDA och IceCube (mer information finns på IceCubes hemsida) på den amerikanska basen Amundsen-Scott vid den geografiska Sydpolen på Antarktis. Eleverna fick därför insikt i såväl en forskares vardag på en så extrem plats som Sydpolen till hur neutrinoteleskopen tillverkats och vad de används för, vilket bland annat är för att studera vad den så kallade mörka materien består av. Kosmiska neutrinopartiklar används också för att söka efter källorna för den kosmiska strålningen.

DSCN2178
En första introduktion till typsättningssystemet LaTeX.

DSCN2161 Efter presentationerna uppstår alltid lite oklarheter som handledare Dennis Alp inte är sen med att reda ut.

DSCN2167 "The brain is fanstatic but not prefect" - Stephan Pomp.

"The brain is fanstatic but not prefect" - Stephan Pomp

Per-Olof Hulth inspirerar eleverna när han talar passionerat om astro
Per-Olof Hulth inspirerar eleverna när han talar passionerat om astropartikelfysik.

 

Välkomna till RAYS* 2014

 

När vi i arrangörsgruppen började planera Rays 2014 en regnig helg i September förra året kändes den här dagen otroligt långt borta. Men igår fick vi äntligen träffa våra 21 elever och de är inte till någons besvikelse utan är verkligen värda vårt förberedelsearbete hela detta året. Redan när vi mötte många av eleverna vid Strängnäs station blev det tydligt att eleverna sprudlar av entusiasm och kunskap - och att de inte är rädda för att diskutera kunskap! Men för att vara ärlig så var vi inte särskilt överraskade, redan under ansökningsprocessen gick det att utläsa vad de 80 elever som sökte alla hade gemensamt. Ansökningarna genomsyrades av entusiasm, engagemang för vad de gör och en enorm forskningstörst. Varpå vi i arrangörsgruppen fick den den svåra uppgiften att välja ut de 21 mest lovande forskarna.

Under gårdagen fick våra härliga elever en rundtur i ett soligt Strängnäs som avslutades på Ångbåtsbryggan, där de fick lära känna varandra genom allt från speed dating till barfotalek. Senare på eftermiddagen erhöll eleverna ett av sina viktigaste verktyg den kommande månaden; datorer fullpackade med program att använda i deras forskning och rapportskrivande. Under resten av veckan kommer de att få en intensivkurs i allt som naturvetenskaplig forskning innebär.

Nu har det äntligen börjat på riktigt!

Det är tack vare Rays partners som denna forskarskola är möjlig. Tack till Teknikföretagen, ABB, AstraZeneca, LIF, Stockholms matematikcentrum, Unga Forskare, Tekniska museet, Europaskolan och SU Projektledare Philip Frick inviger Rays 2014. Våra samarbetspartners möjliggör denna forskarskola som är helt kostnadsfri för eleverna. Ett stort tack till Teknikföretagen, ABB, AstraZeneca, LIF, Stockholms matematikcentrum, Tekniska museet, Europaskolan, Jacob Wallenbergs Stiftelse, Kungliga Patriotiska Sällskapet och Stockholms Universitet.

Rundvandringen med tipspromenad kring Strängnäs och Europaskolan. Här får eleverna frågan; var i kroppen finns m. pronator quadratus? Rundvandringen med tipspromenad kring Strängnäs och Europaskolan. Här får eleverna frågan; var i kroppen finns m. pronator quadratus?


Eleverna lär känna varandra på mest effektiva vis - speed dates.


Helsingborgseleven Hanna Peterson packar upp.

Antagna elever till Rays 2014

Alexander Lenngren

Alexander Lenngren studerar för närvarande andra året på ProCivitas Privata Gymnasium i Malmö. När han avslutar gymnasiet kommer han ha avklarat 15 högskolepoäng matematik vid Lunds Tekniska Högskola. Alexander har tidigare forskat inom immunologi, mer specifikt så har han schemalagt ett vaccins funktion med syftet att dämpa och motverka biverkningar. Alexander blev dessutom svensk mästare i handboll 2013 med Ystad IF.

Anton Möller

Anton Möller studerar för närvarande andra året på Sandbackaskolan i Arvidsjaur. Anton har varit en dedikerad ishockeydomare sedan barnsben, han har också fullständig jägarexamen och kör skoter. Anton är minst sagt målinriktad och har bestämt sig för att excellera i hans karriär, vad den nu än kommer att bli. Just nu fascineras han av differentialkalkylen och dess praktiska tillämpningar inom fysiken.

Elina Richardsdotter Andersson

Elina Richardsdotter Andersson, andraårsstuderande vid ProCivitas Privata Gymnasium i Malmö, blev nyligen erbjuden ett stipendium för ett års studier i USA. Elina är intresserad av biologi i allmänhet och fysiologi i synnerhet. Vid sidan om skolgången deltar hon i ett projekt där lärare och elever från gymnasieskolan hjälper högstadieelever i Rosengård.

Emma Bengtsson

Emma Bengtsson fascineras av hur djur fungerar, det vill säga deras fysiologi. Hon läser andra året vid ProCivitas gymnasium i Helsingborg och blev nyligen antagen att delta i ett det naturvetenskapliga utbytet ”Flickor på Teknis” vid Lunds Universitet. Emmas dröm är att förbättra djurs hälsa och välbefinnande med hjälp av farmakologi.

Hampus Gummesson Svensson

Hampus Gummesson Svensson studerar naturvetenskap vid ProCivitas Privata Gymnasium i Växjö. Han är en passionerad bordtennisspelare som har ett SM-brons i bakfickan. Men Hampus hyser också ett stort vetenskapligt intresse – han har nyligen skapat en robot för robot-SM och det är därför inte helt förvånande att han håller datavetenskap och teknisk fysik varmt om hjärtat.

Hanna Peterson

Hanna Petersson läser sitt andra år vid ProCivitas Privata Gymnasium i Helsingborg där hon bland annat fått möjligheten att kombinera kreativitet med vetenskap och har på så sätt skapat en kemishow på äldreboende. Friidrottaren Hanna drömmer om att forska inom onkologi och farmakologi.

Henny Hauggaard

Henny Hauggaard har under 10 år studerat i Förenade Arabemiraten men läser nu andra året på ProCivitas Privata Gymnasium i Helsingborg. På Hennys fritid kombinerar hon nytta och nöje och sysselsätter sig bland mycket annat med den Amnesty International-kommitté hon själv startat på gymnasieskolan, TED Talks är en annan stor favorit.

Jacob Hesslevik

Jacob Hesslevik är andraårselev på det naturvetenskapliga programmet vid ProCivitas gymnasium i Helsingborg. Innan dess studerade Jacob i Kina under fyra år. Han är en flitig tävlingssimmare som satsar på resultat i JSM och har även engagerat sig i ett flertal välgörenhetsorganisationer. Jacob brinner för kemi och fascineras av dess logik.

Jakob Broman

Jakob Broman går andra året på det naturvetenskapliga programmet vid ProCivitas gymnasium i Malmö. Jakob har på egen hand utformat beräkningsprogram för dimensionering av hydrauliska system och kommer inom kort att ha avslutat en universitetskurs i matematik. En av Jakobs största passioner är matlagning, han har skapat kokboken With licence to cook och driver en hemsida med samma namn.

Johan Täng

Johan Täng studerar sitt andra år på det naturvetenskapliga programmet vid Västerviks Gymnasium. Johan kan rabbla 122 decimaler av pi – alltså 3.14159 26535 89793 23846 26433 83279 50288 41971 69399 37510 ?58209 74944 59230 78164 06286 20899 86280 34825 34211 70679 ?82148 08651 32823 06647 09 – han kan även lösa en Rubiks kub på 36 sekunder. Vid sidan om Rubiks kub-klirrande fascineras Johan av politik och är en aktiv medlem i KDU.

Johanna Liedholm

Johanna Liedholm studerar sitt andra år vid Kungsholmens Gymnasium i Stockholm och har siktet inställd på att bli läkare. På fritiden är Johanna engagerad i Lin-KI där hon får insikt i diabetes- och stamcellsforskande doktoranders vardag – en stark hjälp på vägen till att utvecklas till den ledande forskare inom fältet hon en dag önskar bli. Johanna har samlat medaljer i både simning och gymnastik och tränar nu även unga lovande talanger.

Katarina Gustafsson

Katarina Gustafsson studerar andra året vid Älvkullegymnasiet i Karlstad på spetsutbildningen Forskar-NA. På fritiden ägnar hon sig åt träning eller mer specifikt thaiboxning. Hon har tidigare arbetat på Karlstad universitet där hon har testat att bygga och programmera robotar, utveckla appar samt tillverka biogas. Hon har även deltagit i Skolornas Matematiktävling med fina resultat.

Klara Kiselman

Klara Kiselman läser för närvarande andra året på naturvetenskapliga programmet på Södra Latins Gymnasium i Stockholm. Hon har även spelat fotboll i elva år och dessutom utbildat sig till domare. Klara har blivit utvald till att delta i mentorsprogrammet Lin-KI där hennes kunskaper och intresse för forskning har ökat.

Lara Sheik Mohammadi

Lara Sheik Mohammadi studerar på Kungsholmens Musikgymnasium. Hon har ett djupt intresse för musik och spelar både gitarr och piano. Hon är även engagerad inom Amnesty och har deltagit i ett flertal kampanjer. Lara har deltagit i Stallas Brain-trust som är ett personligt mentorskapsprogram för att utveckla unga redan tidigt. Laras intresse för fysik är utvecklat genom att ständigt närvara på diverse fysikföreläsningar på Stockholms universitet.

Martin Nilsson

Martin Nilsson läser en spetsutbildning i matematik vid Luleå Gymnasieskola. Uppvuxen i en musikintresserad familj så har han lärt sig att spela trombon. Redan första året på gymnasiet började han studera gruppteori. Han har med sina lärare bildat en studiecirkel i abstrakt algebra för elever på skolan. Martin ser sig själv som en matematisk formalist och har ett stort intresse för såväl partikel- som för kvantfysik.

Ottilia Andersson

Ottilia Andersson studerar naturvetenskap vid Södra Latins gymnasium. Ottilia engagerar sig i många olika ideella verksamheter och är bland annat tränare åt unga truppgymnaster. Ett av hennes intressen är fysik, där hon har funnit att partikelfysik och kvantfysik är allra mest fascinerande. I framtiden ser hon sig själv som en forskare med uppgift är att beskriva universums företeelser med hjälp av matematiska modeller.

Sarah Tovatt

Sarah Tovatt läser andra året spetsutbildningen i matematik på Danderyds Gymnasium. Inom kombinatorik så är Ramseyteori ett av hennes favoritområden. Med sitt deltagande i flera tävlingar för gymnasieelever har hon kommit till final i Skolornas Matematiktävling och en andraplats i lagtävlingen och har en tredjeplats i lagtävlingen av Wallenbergs fysikpris. Hon har även varit i final i programmeringsolympiaden och är nuvarande finalist i IYPT.

Simon Almkvist

Simon Almkvist går andra året på Nils Ericsongymnasiet i Trollhättan. Ett stort intresse för kemi och biologi gav honom en plats på Linnédagarna. Just nu förbereder sig Simon för att studera i USA och han drömmer om att en dag studera på en Ivy League-skola. På fritiden är han korrekturläsare på det internetbaserade rollspelet Svenska Hogwarts.

Toomas Liiv

Toomas Liiv är en andraårselev på Danderyds Gymnasium där han läser spetsutbildning i matematik. Redan under högstadiet läste han stora delar av gymnasiematematiken på egen hand. Genom att ha deltagit i flera tävlingar för gymnasister har han bland annat kommit till final i programmeringsolympiaden och är för närvarande finalist i IYPT. Han har även jobbat på Mattecentrum och utvecklat kursmaterial för årskurs 7-9 och Matematik 1.

Ulrika Wennberg

Ulrika Wennberg läser för närvarande på Viktor Rydbergs Gymnasium Odenplan. Med sin uppfinningsrikedom har hon tagit sig till final i tävlingen Finn Upp. Ulrika har ett stort engagemang för aktiviteter utanför skolan och är involverad i flera olika kommittéer och föreningar. Hon är även fotbollstränare för yngre flickor och arbetar som studiecoach.

Upasana Chatterjee

Upasana Chatterje studerar andra året på Kungsholmens Gymnasium där hon läser IB-programmet. Upasana är ordförande i ett flertal föreningar och har deltagit i European Youth Parliament. Med sina briljanta skrivkunskaper så har hon imponerat både då hon var på Yale Young Scholars Program och när hon arbetade som praktikant på The Economist. Med ett intresse för fotografering vann hon även fototävlingen ”The Best Thing about Stockholm” och hennes bild skall publiceras i en bok om Stockholm hösten 2014.