Ur visionen om att Sverige en dag ska bli världsledande inom forskning kom idén om att uppmärksamma alla de unga talanger som finns i hela landet.
Ur visionen om att Sverige en dag ska bli världsledande inom forskning kom idén om att uppmärksamma alla de unga talanger som finns i hela landet.
Rays vision är att Sverige skall vara en världsledande forskningsnation inom naturvetenskap, teknik och matematik.
Rays mål är att uppmärksamma unga talanger inom naturvetenskap, teknik och matematik samt bidra till att de tidigt når sin fulla potential som ledare för forskning.
Rays metod är att årligen arrangera en sommarforskarskola av kompromisslös kvalitet.
Rekrytering
För att ungdomar med ett stort intresse för naturvetenskap, teknik eller matematik förtjänar en möjlighet att utveckla sitt intresse.
Sociala aktiviteter
För att främja långsiktig vänskap och gemenskap emellan deltagarna och se till att alla har roligt under programmet.
Inspiration
För att ge våra elever kännedom om aktuell forskning och vetenskapens relevans i samhället, samt ge dem positiva förebilder från både forskarvärlden och näringslivet.
Samarbetspartners
För att genom långsiktiga samarbeten bygga förtroende hos våra samarbetspartners och tillsammans stärka forskning i Sverige.
Forskningsprojekt
För att genom utförande av ett vetenskapligt projekt ge våra elever en inblick i hur det är att vara verksam som forskare.
Personlig utveckling
För att stärka våra elevers självförtroende och få dem att inse sin fulla potential som ledare.
Vetenskaplig metodik
För att ge våra elever den kunskap de behöver för att kunna arbeta med vetenskapliga frågeställningar och bedriva vetenskaplig forskning.
Alumninätverk
För att ett starkt nätverk är till nytta för våra elever och gör det möjligt att hålla liv i de vänskapsband som knyts under Rays.
Kommunikation
För att ge våra elever förutsättningar att utifrån sina bedrifter bli förebilder för unga, samt stärka samhällets värdering av talanger inom naturvetenskap, teknik och matematik.
Rays är en fyra veckor lång sommarforskarskola. Det är intensivt, lärorikt och otroligt roligt.
Rays är en fyra veckor lång sommarforskarskola. Det är intensivt, lärorikt och otroligt roligt.
Sommarforskarskolan Rays ger dig som läser andra året på gymnasiet, och som tycker en karriär inom naturvetenskap, teknik eller matematik verkar spännande, en möjlighet att prova på att forska på riktigt. Under fyra intensiva veckor får du som blir antagen delta i ett intensivt, akademiskt program som syftar till att ge dig en inblick i livet som forskare samt bidra till din personliga utveckling.
“Om jag ska säga det bästa med Rays, blir det nog bara: “Rays”. Allt var underbart, och om det ska bli bättre behövs mer av allt.”
Forskningsprojekt och vetenskaplig metodik
Rays första vecka består i att ge dig de verktyg du behöver för att genomföra ditt forskningsprojekt, sammanställa det i en vetenskaplig rapport, samt presentera det inför en bredare publik. Föreläsningar om aktuell forskning och vetenskapshistoria varvas med vetenskapsteori och forskningsmetodik. Du lär dig använda typsättningssystemet LaTeX och programmeringsspråket Python.
Under andra och tredje veckan kommer du att genomföra ett forskningsprojekt tillsammans med forskare från antingen Karolinska Institutet, Kungliga Tekniska högskolan eller Stockholms universitet. Syftet med forskningsprojektet är att ge dig en förståelse för hur det är att vara verksam som forskare. Vi gör vårt yttersta för att hitta ett forskningsprojekt som passar just dig och ditt intresse. Utöver att fungera som en förberedelse för en framtida forskningskarriär fungerar forskningsprojektet även som en introduktion till hur du gör ett bra gymnasiearbetearbete.
Under Rays fjärde vecka slutför du projektet genom att skriva en vetenskaplig rapport, och programmet avslutas med ett vetenskapligt seminarium på Tekniska museet i Stockholm där du presenterar din forskning inför inbjudna gäster och allmänheten.
“Ansökan var krävande, men när man fick beskedet att man kommit med ångrade man inte att man sökte.”
Inspiration och samhällsrelevans
Parallellt med att du genomför ett forskningsprojekt får du delta i föreläsningar och workshops tillsammans med inbjudna gäster från såväl universitetsvärlden som näringslivet. Dessa aktiviteter har som syfte att ge exempel på betydelsen av forskning i samhället, samt väcka frågor om vilket ansvar man som naturvetenskaplig intresserad har för såväl forskningens roll i samhället som andra människors förtroende och intresse för forskning.
“Det är så socialt, förutsättningarna för forskning är så extremt bra och det är en perfekt balans mellan seriöst ambitiöst arbete och roliga sociala aktiviteter och ledig tid.”
Gemenskap
Rays sätter högt värde på att alla som blir antagna lär känna varandra väl. Ett starkt nätverk bland andra ambitiösa unga forskare är inte bara roligt utan även av stor nytta, inte minst vid framtida högskolestudier. Med anledning av detta arrangeras en rad sociala aktiviteter under Rays. Vi håller även kontakt med er som deltagit efter Rays genom vårt exklusiva alumninätverk, xRays.
Unga förebilder
En grupp unga högskolestudenter finns under hela vistelsen med för att guida dig igenom dina upplevelser. Vi tror starkt på vikten av unga förebilder, och väljer därför ut handledare från forskningsinriktade utbildningar som har spännande erfarenheter att berätta om.
Kompromisslös kvalitet
Vårt främsta mål är att arrangera en forskarskola av högsta akademiska kvalitet. Vetenskaplig excellens och spetsforskning kombineras med engagerade handledare och stabilt stöd från svenska företag och organisationer som delar vår vision om Sverige som en världsledande forskningsnation.
“Jag visste att jag ville hålla på med forskning i framtiden redan före jag ansökte till Rays, men efter min tid där blev min kärlek för forskning ännu starkare.”
Att producera artiklar i världsklass - på bara 4 veckor
Att producera artiklar i världsklass - på bara 4 veckor
Effects of Refraction in Exoplanet Atmospheres on Transit Light Curves av Julia Berndtsson
The Effect of Influenza A Viral Infection on Dendritic Cells’ Antigen Presentation av Hannah Lindén
Rigid Motions of K5 Obtained from D6 Action on Rooted Trees av Sebastian Karlsson
Ett stort tack till våra samarbetspartners, utan er hade det inte varit möjligt att genomföra Rays.
Ett stort tack till våra samarbetspartners, utan er hade det inte varit möjligt att genomföra Rays.
Beijerstiftelsen främjar naturvetenskaplig forskning i Sverige. Den ska också bidra till utbildning och undervisning samt främja kultur, framför allt inom design och heminredning men även inom musik och litteratur.
Tekniska museet har missionen att göra världen begripligare genom att spegla teknik i samtiden, med historien som utgångspunkt och framtiden runt hörnet.
Europaskolan har plats för ca 400 elever. Varje gymnasieprogram har sitt eget hus på stadscampus i Strängnäs historiska centrum. När eleverna rör sig på campus mellan lektionerna uppstår möten, här knyter du kontakter som kan vara hela livet.
Svenska tekniska vetenskapsakademien i Finland (STV) vill bredda teknologiskt kunnande till att gynna näringsliv, en hållbar utveckling och en positiv grundsyn på tekniken i vårt samhälle. Vi förverkligar ändamålet genom att engagera oss i och understöda teknisk forskning och utveckling samt att på olika sätt befrämja intresset för och undervisningen i matematik, naturvetenskaper och teknik i skolor och högskolor. Därtill vill vi initiera och uppmuntra till debatt om teknologins utveckling och dess betydelse i vårt samhälle.
Resurscenter för matematik, naturvetenskap och teknik i skolan (skolresurs.fi) är ett finlandssvenskt samarbetsprojekt för alla landets svenska skolor. Vår ledstjärna är intresset för matematik, naturvetenskap och teknik och de möjligheter dessa ämnesområden har för fortsatta studier och en kommande yrkeskarriär. Skolresurs arbetar aktivt för en växelverkan mellan skolor, högre utbildning och näringsliv. Vi har aktiviteter för både lärare och elever/studerande. Lärarna erbjuds möjligheter att bygga på sina ämneskunskaper och utveckla ett innovativt lärande. För elever och studerande ordnar vi bland annat klubbar, kurser och skolbesök. Skolresurs strävar efter att ha verksamhet på olika orter i Svenskfinland för att kunna verka på ett regionalt plan samt ordna program för alla utbildningsstadier, från förskolan till gymnasiet.
Unga Forskare är ett ideellt ungdomsförbund med syfte att främja ungas intresse för naturvetenskap, teknik och matematik, samt deras roll i samhället. Förbundet grundades år 1977.
AstraZeneca är ett världsledande farmakologi och forskningsföretag. AstraZeneca utvecklar och tillhandahåller kostnadseffektiva mediciner till hälso- och sjukvårdssektorn.
Stiftelsen Kungl. Patriotiska Sällskapets Bidrag utgår till sociala insatser eller projekt som stärker individer eller grupper och ökar deras förutsättningar till ett meningsfullt och utvecklande liv i gemenskap med andra.
Stiftelsen har till huvudsakligt ändamål att främja vetenskaplig forskning genom anslag till svenska vetenskapsmän samt svenska vetenskapliga och kulturella institutioner. Därjämte må även lämnas understöd åt allmänna eller enskilda svenska hjälporganisationer av olika slag för främjande av deras arbete.
Denna stiftelse bildades år 1909 vid boutredningen efter konsul Oscar Ekman. Den har till ändamål att i överensstämmelse med makarnas intressen främja folkupplysning och folkuppfostran inom Sverige. Detta avses kunna ske genom bidrag till skolor, sammanslutningar, stiftelser, företag, offentliga institutioner och enskilda personer, vilka arbetar för upplysning och uppfostran.
Stiftelsen Oscar Hirschs Minne grundades år 1933 till minne av ingenjören Oscar Hirsch för att främja social verksamhet som avser vård och uppfostran av barn, undervisning och utbildning samt hjälpverksamhet till behövande i Storstockholm.
Olle Engkvists Stiftelse huvudsakliga ändamål är att främja vetenskaplig forskning, samt vård eller uppfostran av barn, och vård av behövande ålderstigna, sjuka eller lytta.
Stiftelsens huvudsakliga ändamål är att främja vetenskaplig forskning inom kemins område. Stiftelsen stödjer också organisationer för arrangerande av aktiviteter som främjar ungdomsutbildning inom kemi och angränsande naturvetenskaper.
Åhlén-stiftelsen grundades år 1954 till minne av Johan Petter Åhlén, och delar bland annat ut bidrag till föreningar och organisationer som bedriver verksamhet rörande barns- eller ungdoms- vård och fostran.
Lars Hierta (1801 - 1872) was an industrialist, publicist, publisher and member of parliament. Hierta founded Liljeholmens Stearinfabrik, Munksjö Pappersbruk, Nya Ångslups-bolaget and the newspaper Aftonbladet. The trust was founded in 1877 through a donation made by the widow of Lars Hierta, Wilhelmina Hierta, and amongst other things accepts grant applications from non-profit organisations with a social cause.
ÄNDAMÅL
Stiftelsen har till huvudsakligt ändamål att främja vetenskaplig undervisning och forskning samt ungdoms fostran och utbildning. Ändamålet skall tillgodoses genom anslag till enskilda vetenskapsmän och till studerande ungdomar eller till vetenskapliga eller kulturella institutioner, undervisningsanstalter eller till lärare vid dylika institutioner eller anstalter.