Att söka i artikeldatabaser och demonstration av MATLAB av Mathworks

Efter en hel förmiddag och en halv eftermiddag tillsammans med KTHs bibliotekarie Bengt Haraldsson undrar man hur man klarade sig utan all denna kunskap tidigare. Att kunna söka bland arkiverad kunskap är avgörande för att kunna skapa ny. Vi vill tacka Bengt för att ha bjudit våra elever på så mycket av sin tid och kunskap.

Efter föreläsningarna i informationssökning fortsatte eleverna att dyka djupare in i sina Miniprojekt, och under flera timmar haglade idéerna och experimenten i en upptäckarglädje som var ett stort nöje för oss i arrangörsgruppen att skåda. Några fann till sin glädje att ett seriöst universitet redan publicerat en artikel inom deras arbetsområde – spaghettis hållbarhet. En annan insåg att man kunde ta reda på hur många vingslag en mygga slår i sekunden genom att låta en dator analysera ljudfrekvensen hos myggornas surrande.

Dagens sista föreläsning hölls av en representant från MathWorks, företaget bakom beräkningsprogramvaran MATLAB. Föredragshållaren Sofia Mosesson visade med ett slående och inspirerande exempel MATLAB’s förmåga att lösa avancerade problem tagna från verkligheten. Eleverna kommer att ha stor nytta av MATLAB under sina projekt.

Imorgon är sista hela dagen för elevernas miniprojekt, och vi ser fram emot att läsa rapporterna och lyssna på deras presentationer.

Rays 2012 invigt!

Den officiella invigningen av Rays 2012 gick av stapeln i Djäknegårdens aula imorse. Projektledare Mikael Ingemyr berättade om hur forskarskolan kom till, men även om sin egen syn på Rays och hur viktigt det är att uppmuntra ungdomar till upptäckande lärande. Europaskolans biträdande rektor Markus Lindvall höll också ett uppskattat anförande. Vi vill ta tillvara på tillfället att rikta ännu ett tack till Europaskolan i vars vackra lokaler vi håller till, och till dess fantastiska personal. Det märkts att detta är en skola som brinner lika mycket som vi själva för ambitionen att uppmuntra och utveckla unga talanger.

Efter invigningen fortsatte dagen med en livlig skildring av 400 års teknikhistoria och uppkomsten av muséer och utställningar, återgivet av Tekniska Museets Nils Olander. Samma museum som våra elever kommer att hålla sina avslutande presentationer på den 13 juli.

Tre intensiva föreläsningar om vetenskaplighet, strukturen i en vetenskaplig rapport, samt om LaTeX, den mjukvara forskare använder för att typsätta sina rapporter i, klarades av innan eleverna äntligen fick reda på vad deras Miniprojekt skulle handla om. Miniprojektet är en vetenskaplig undersökning i miniatyr som genomförs av alla elever under första veckan för att omsätta lärdomarna kring vetenskaplighet, rapportskrivande och statistisk analys i praktiken. Utmaningarna som eleverna ställs inför i Miniprojekten är alltifrån att ta reda på hur mycket ljus ett löv absorberar till att med enkla medel avgöra antalet vingslag per sekund hos en valfri flygande organism. Vi väntar med spänning på att höra resultaten på fredag!

 

Rays 2012 börjar!

Idag inleddes Rays 2012! Eleverna anlände under förmiddagen till Strängnäs för att uppleva en av de mest nervkittlande dagarna på Rays – den första. Såväl de nya kamraterna som handledarna och lokalerna går från att vara bilder till verklighet.

Datorerna är nu laddade med programvara för möjliggör för eleverna att arbeta och skriva vetenskapliga rapporter, och tankarna är laddade med planer för de intensiva nästkommande fyra veckorna.

Nästan lika spänd som dagen varit för eleverna har den varit för oss i arrangörsgruppen. Vi har äntligen fått hälsa på de personer som utifrån pappersansökningar ansetts vara några av Sveriges mest begåvade gymnasister. Idag visade samtliga elever att de är allt vad vi hoppats på och mer därtill. Samtliga gör de stort intryck med brinnande intresse och nyfikenhet, men ändå är det deras omtänksamhet, samarbetsförmåga och hjärtliga personligheter som verkligen imponerat oss i arrangörsgruppen idag!

Vi ser fram emot en händelserik och spännande månad framöver!

 

2012 års Rays-elever antagna

Agnes Nordquist

Agnes Nordquist läser andra året på det naturvetenskapliga programmet vid Procivitas Privata Gymnasium i Helsingborg och drömmer om en framtid inom det medicinska specialistområdet kardiologi. Hon har på egen hand sökt upp en professor i kardiologi, som hon för närvarande forskar tillsammans med vid Biomedicinskt centrum i Lund.

Anton Grensjö 

Anton Grensjö, andraårsstuderande vid Luleå gymnasieskolas spetsutbildning i matematik, läste redan efter ett år klart all gymnasiematematik och har i början av sitt andra gymnasieår läst 10,5 hp matematik vid LTU. I årskurs ett kvalificerade sig Anton via den svenska Programmeringsolympiaden till både International Olympiad in Informatics 2011 och Baltic Olympiad in Informatics 2011, och har i år än en gång kvalificerat sig till båda dessa internationella tävlingar.

Arman Shamsgovara

Arman Shamsgovara, andraårsstuderande vid Minerva Gymnasium i Umeå, har redan idag läst all matematik som erbjuds på skolan och påbörjat studier i matematik vid Umeå universitet, och behärskar därtill flera programmeringsspråk. Arman har för vana att delta i vetenskapliga tävlingar såsom Kängurutävlingen, Kemiolympiaden, Skolornas matematiktävling och Wallenbergs fysikpris.

Caspian Berggren

Caspian Berggren studerar, efter att ha klarat av all gymnasiematematik vid Luleå gymnasieskolas spetsutbildning i matematik, redan i årskurs två kursen Design och analys av algoritmer vid Stanford University på distans. Caspian ägnar sig ofta åt logisk problemlösning och är därtill bevandrad i programmering och modellering.

Elin Luedtke

Elin Luedtke läser det naturvetenskapliga programmet på Katedralskolan i Lunds med profil Science. Elin var lagkapten för det lag som 2011 vann SM i handboll för flickor A, men hennes dröm ligger inom naturvetenskapen och hon siktar på att i framtiden ha en drivande roll inom forskning och utveckling.

Emil Hössjer

Emil Hössjer studerar vid Norra Reals naturvetenskapliga program med matematikinriktning och läser redan i årskurs två matematikkurser vid KTH. Han är en hängiven problemlösare som har tävlat i såväl vetenskapliga olympiader som Rubiks kub och Schack-SM.

Emil Öhman

Emil Öhman läser andra året på det naturvetenskapliga programmet vid Viktor Rydbergs Gymnasium på Odenplan. Han är självlärd inom programmering med särskilt intresse för genetiska algoritmer, en form av artificiell intelligens, och studerar på egen hand även statistik på universitetsnivå. Emil har därtill utövat e-sport på elitnivå.

Eyvind Niklasson

Eyvind Niklasson, är andraårselev på det naturvetenskapliga programmet vid Viktor Rydbergs Gymnasium på Odenplan, och besitter gedigen kunskap inom datavetenskap och programmering. Han har mottagit ekonomiska belöningar från både Facebook Inc. och Google Inc. för att ha uppmärksammat dem på säkerhetsbrister i deras respektive kod, och återfinns i båda bolagens Hall of Fame.

Isac Zia

Isac Zia går andra året på det naturvetenskapliga programmet vid ProCivitas Privata Gymnasium i Malmö. Han har ett stort intresse för kemi och matematik, och har bland annat tävlat i Matematikpilen vid Lunds universitet. Isac är aktiv inom Sveriges Elevråd - SVEA, i Svedala kommuns ungdomsråd och som idrottstränare.

Johan Orrenius

Johan Orrenius studerar sitt andra år på det naturvetenskapliga programmet vid Viktor Rydbergs Gymnasium i Djursholm, samtidigt som han på egen hand läser universitetskurser. År 2011deltog han i forskarskolan Quantum Cryptography School for Young Students vid Institute for Quantum Computing, University of Waterloo. Johan engagerar sig också djupt i såväl politik som inom elevdemokrati och hållbarhet i samhället.

Katja Gustafsson 

Katja Gustafsson studerar sitt andra år vid det naturvetenskapliga gymnasiet Metapontums matematikinriktning och har avslutat fyra fördjupningskurser inom matematik, men brinner samtidigt för biologi och miljöfrågor. I framtiden är Katja är fast besluten att föra naturvetenskapen och tekniken framåt.

Kei Landin

Kei Landin läser både det naturvetenskapliga och det samhällsvetenskapliga programmet parallellt vid Kitas gymnasium i Göteborg. Genom ett forskningsprojekt kring det japanska jätteostronet vann han i Utställningen Unga Forskare 2012 en plats till Intel International Science and Engineering Fair (ISEF) i USA, världens största tävling för vetenskapliga projekt. Kei har studerat ett år vid anrika Otemae Senior High School i Osaka, Japan, och undervisar idag i japanska vid sitt gymnasium. Han är för närvarande även projektledare inom Förbundet Unga Forskare.

Klas Walldén

Klas Walldén går andra året vid Norra Reals naturvetenskapliga program med matematikprofil. Han har på eget initiativ deltagit i flera forskningsprojekt vid Vetenskapens hus i samarbete med KTH, bland annat utveckling av en solsystemssimulator samt pedagogisk mjukvara för industrirobotar.

Leonie Versteegh

Leonie Versteegh går idag andra året på Viktor Rydbergs Gymnasium i Djursholm. Hon har bestigit Mont Blanc, studerat engelska på Brown University och blev 2011 tilldelad Viktor Rydbergs diplom för Naturvetenskap. I framtiden vill hon bidra till att närmare avslöja hur cancer och endokrinologiska sjukdomar uppkommer, och varför kroppen i dessa fall börjar angripa sig själv. 

Oskar Henriksson

Oskar Henriksson går andra året på Haganässkolan i Älmhult. Han skrev högsta möjliga poäng i uttagningsprovet till Kemiolympiaden och kommer att representera Sverige i den Internationella Kemiolympiaden 2012. Oskar agerar också skribent på Naturvetenskap.org och beskrivs av sina lärare som fullfjädrad vetenskapsjournalist.  

Philip Frick

Philip Frick studerar i andra året vid Europaskolan Strängnäs spetsutbildning Science. Philip har som målsättning att kombinera sina gedigna kunskaper inom IT med sitt intresse för fysik och matematik för att skapa bättre mätinstrument för forskning. Philip tävlar i racing på internationell nivå och driver det egna racingteamet Frick Racing.  

Shanga Konaporshi

Shanga Konaporshi läser andra året på det naturvetenskapliga programmet vid Jensen Gymnasium i Borås, där hon är aktiv i flera föreningar. Shanga har erfarenhet av marinbiologisk forskning från Fiskeverkets Marinbiologiska Laboratorium på Tjärnö, men håller också entreprenörskap varmt om hjärtat och har deltagit i flera entreprenörsprogram.

Sharon Berkowicz

Sharon Berkowicz studerar andra året på Tullinge Gymnasiums naturvetenskapliga program med medicininriktning. Samtidigt läser hon en yrkesförberedande dansutbildning vid Jam dansstudio i Södertälje och har dessutom tävlat i artistisk gymnastik på elitnivå. Hon har ett stort intresse för kemi och fysik och drömmer om att kunna kombinera dem båda för att finna en tvärvetenskaplig lösning på klimatfrågan.

Rays projektledare Mikael Ingemyr tilldelas Anders Wall-stipendium

Mikael Ingemyr (f. 1991) från Sunne har tilldelats 2012 års Anders Wall-stipendium för naturvetenskaplig forskning. Stipendiet är på 150.000 kronor. Mikael studerar fysik och astronomi vid Uppsala universitet. Hans forskningsområde är att analysera stjärnor och exoplaneter, dvs planeter utanför vårt solsystem, i syfte att finna planeter som liknar Jorden.

– Det finns en ungefär lika stor mängd planeter i universum som det finns sandkorn på alla Jordens stränder, säger Mikael. Idag kan vi genom olika metoder studera hur exoplaneter på flera tusen ljusårs avstånd är beskaffade, t.ex. deras storlek, massa, komposition och avstånd till sin moderstjärna. Genom spektroskopi kan vi bestämma vilka grundämnen stjärnor har i sina atmosfärer och därigenom leta efter indikatorer på möjliga exoplaneter i omloppsbana, t.ex. jordliknande sådana. Detta är ett nytt forskningsområde och det känns oerhört spännande att få vara med och bidra till vetenskapen.

Mikael har alltid varit intresserad av naturvetenskap och forskning. Tack vare sitt projektarbete på gymnasiet erhöll han ett stipendium för att delta i forskarskolan RSI på prestigefyllda Massachusetts Institute of Technology (MIT) i Boston, där han tillsammans med en professor i fysik analyserade exoplaneten WASP-12b. Det resulterade i publikationen av hans första vetenskapliga artikel och ett ökat intresse för planeter bortom vårt solsystem.

Nyligen inledde han tillsammans med en docent i astrofysik vid Uppsala universitet ett nytt forskningsprojekt för att noga spektroskopiskt analysera stjärnor med kända exoplaneter i omloppsbana.

Mikael är mycket engagerad i arbetet att väcka svenska ungdomars intresse för naturvetenskapliga studier och forskning. Idag är han projektledare för Rays, en svensk motsvarighet till forskarskolan vid MIT. Genom Rays får begåvade gymnasieelever under en sommarmånad chansen att bedriva forskningsprojekt tillsammans med erfarna mentorer från Karolinska Institutet, Kungliga Tekniska högskolan och Stockholms universitet. Mikael håller också populärvetenskapliga föreläsningar och har presenterat sin forskning på konferenserna Fysikdagarna, Astronomdagarna och TEDxYouth.

Mikael är fast besluten att fortsätta med sin forskning. Anders Wall-stipendiet innebär bl.a. att han kan delta i internationella konferenser och resa till olika observatorier runt om i världen. –Jag vill också fortsätta att utveckla och leda Rays. Unga talanger behöver mer utmaning och stimulans tidigt i livet för att kunna utvecklas fullt ut, säger han.

Grattis! – Anna Broms och Mariam Andersson till RSI på MIT!

Grattis till 2011 års Rays-elever Anna Broms och Mariam Andersson som på finalen av Utställningen Unga Forskare 2012 vann första pris - varsin plats till Research Science Institute (RSI) på MIT i sommar, världens mest prestigefyllda forskarskola på en av världens mest prominenta universitet!

Anna vann med sitt projekt “Strukturen hos amöbor och koamöbor i två dimensioner” som hon beskriver så här:

“Matematiska amöbor och koamöbor är avbildningar av nollställemängden till flervariabla komplexvärda funktioner. Båda är nya och spännande områden inom matematiken och grundläggande egenskaper studeras fortfarande. Amöbor kan exempelvis användas inom strängteori eller för att förklara hur en sockerbit faller sönder. För både amöbor och koamöbor ligger intresset i de hål som uppstår i graferna. För amöban har gränsen för när hål uppstår undersökts för en rad olika funktioner. Projektets viktigaste resultat handlar om det maximala antal hål i koamöban – ett resultat som är av stor vikt för fortsatt forskning.”

Mariam vann med sitt projekt “The Effect of Wind Speed and ‘Moistness’ of Clothing on the Cooling Down of an Object” som hon beskriver så här:

“Syftet med projektet var att undersöka effekten av vindhastighet och klädfuktighet på värmeförlusten från ett föremål, vilket är mycket relevant för människor i många olika sammanhang t.ex klättring och vandring. Resultaten visade att det var klädfuktighet som hade störst inverkan på temperaturminskningen av ballongen. Dessutom uppstod det ett tydligt förhållande mellan vindhastighet och temperaturminskning som påvisade att ökningen av värmeförlusten med vindhastighet minskade vid högre vindhastigheter, det vill säga att en förändring i vindhastighet från 3ms-1 till 4ms-1 ledde till en större förändring i temperaturminskning än en förändring i vindhastighet från 5ms-1 till 6ms-1.”

Återigen ett stort grattis till våra två alumner! Vi är så stolta över er!

Rays 2011

Rays-2011 Efter ett crescendo av ansträngning är nu Rays 2011 slut. I torsdags hölls de avslutande muntliga presentationerna. Det var rörande att se vilka fantastiska resultat våra underbara elever presterat.

Torsdagen var disponerad så att samtliga nio projekt presenterades på förmiddagen mellan 09:00 och 12:00. Till vår stora glädje kom ca 50 personer på besök under dagen. Tack så mycket till alla er som kom och lyssnade!

Efter de inledande presentationerna åt samtliga en gemensam lunch på Hotell Rogge. Till lunchen anslöt även socialförsäkringsminister Ulf Kristersson. Ett gäng elever fick chansen att sitta ner och prata med honom en stund.

Därefter begav vi oss tillbaka till Djäkne, det vill säga Europaskolans aula, för prisutdelning och avtackning. Pris till bästa rapport och bästa muntliga presentation delades ut av Ulf Kristersson.

Vi vill gratulera Anna Broms och Isak Nilsson för deras fantastiska prestation med sitt projekt “Strukturen av amöbor och koamöbor i två dimensioner” handlett av professor Mikael Passare vid Matematiska Institutionen på Stockholms Universitet. Vi kommer publicera såväl deras prisvinnande rapport som ett urval av de övriga rapporterna inom kort. Förhoppningsvis kan deras arbete vara en källa till inspiration och ett exempel på vad som faktiskt är möjligt att uppnå redan på gymnasiet.

Efter allt var klart i Djäkne begav vi oss tillbaka till boendet på Rogge skolan för en kortare omgruppering. Därefter åkte vi iväg in emot Stockholm. Destinationen hölls hemlig för eleverna in i det sista. Tillsist tillkännagavs att det var dags för trerätters middag i toppen av Kaknästornet. Vädret var strålande och utsikten likaså. Det var nästan för pampig och stort för att riktigt förstå, särskilt med tanke på hur trötta och utmattade alla var. En underbar kväll blev det likväl. Väl hemma igen många timmar senare blev det nattbad och promenad runt i Strängnäs långt in på småtimmarna. Såvitt jag vet var det en del som knappt gick och la sig alls… 

Under morgontimmarna på fredagen delades dessutom årets Summerbook ut till alla elever. I den fanns artiklar om alla elever, berättelser om vad som skett i sommar samt en massa roliga citat och minnen. Dessa ägnade vi flera timmar åt att signera och skriva i under fredagsmorgonen. Ett minne för livet som alltså även dokumenterats i en bok på ca 60 sidor.

Tyvärr måste även de mest fantastiska av resor ha ett slut, och framåt lunch på fredagen lämnade grupp efter grupp Roggeskolan. Tårarna rann och känslan av tomhet blev allt mer påtaglig. När kvällen närmade sig var det tyst och tomt överallt i såväl H-huset som A-huset. Inget var sig likt och vi handledare kunde knappt fatta att det var över.

Nu sitter jag hemma i min lägenhet i Göteborg och tänker tillbaka på allt som hänt de senaste veckorna, och under det senaste året av förberedelser. Jag blir rörd när jag tänker på allt roligt som hänt och allt hårt arbete som lagts ner för att göra Rays möjligt. Tack till Fredrik Langkilde, Gustav Johansson och Jenny Sul för att ni utan att tveka ställde upp på att jobba med Rays trots att jag inte trodde jag skulle ha råd med lön till er. Utan er hade det aldrig gått. Ni har varit så underbara att jobba med. Tack också till Mikael Ingemyr för att du ryckte in och stöttade oss sista vecka samt att du redan bestämt dig att jobba nästa år. Tack till alla företag som stöttat Rays med pengar. Jag tänker framför allt på AstraZeneca som var först med att ge oss ett stort stöd. Även Pfizer och Carl Bennet förtjänar ett extra tack för sina generösa bidrag. Ett stort tack till alla andra som gett pengar. Tack också till alla forskningsmentorer som upplåtit sina labb åt våra elever. Tack till Alexander Sehlström för allt arbete med vår grafiska profil och för stöd under året. Tack också till alla andra som varit med och bidragit på olika sätt. Ni är för många för att räkna upp, men jag är så otroligt tacksam för er hjälp. Rays hade aldrig varit möjligt om det inte vore för er samlade insats under det senaste året.

Tillsist vill jag tacka våra fantastiska elever. Utan er hade Rays aldrig varit mer än en abstrakt idé. Ni bevisade att Sverige har massor med ungdomar kapabla att forska på riktigt redan under gymnasiet. Era prestationer i sommar har övertygat mig om att Rays verkligen behövs och gett mig energi att nu börja jobba med Rays 2012. Kom ihåg, detta är bara början. Kram allihop!