Wild kids

Paus i paddlingen.

Om vi skall ägna vår tid åt naturvetenskap är det inte mer än rätt att vi också spenderar en del tid i verklig natur. I helgen har vi därför varit på hajk. Färden gick från Åkers Styckebruk, ca 20 min söder om Strängnäs, och sedan ned längs sjöar och åar med hjälp av kanoter. För många var det första gången i en kanot, vilket var en spännande upplevelse. Efter lite inledande styrtekniska bekymmer fick samtliga upp fin fart. De 6 km vi planerat paddla gick utan en enda “halveskimåsväng“. Vi lyckades också hålla antalet kanotvagnar på botten av paddlingsleden under 40 vilket såväl kanotkungen som vi tyckte var en bedrift.

Efter paddlingen var det ingenjörsövning i form av att slå upp tält. Återigen första gången för den del, men även detta gick rätt bra tids nog.

Under kvällen hann vi med såväl capture-the-flag som bad och maffia. Självklart gjorde vi även s’mores över öppen eld. Vädret var alldeles underbart och alla var uppe tills mitt i natten.

Imorse däremot öppnade sig himlen. Att riva tält, äta frukost och packa i kanoterna gick i rekordfart. När vi även insåg att fanns chans att hinna med en tidigare buss om vi paddlade riktigt fort blev det en jädra fart. Folk sprang med kanoterna över lyften och paddlade så det stänkte. Och vi hann! Kalla och blöta men glada och otroligt tappra tog sig alla i land och in i bussen. Väl hemma insåg vi hur lyckligt lottade vi är som har varma duschar. Kvällen avrundades tillsist med hämtpizza, godis och några avsnitt av The Big Bang Theory.

Och nu har förhoppningsvis alla gått och lags sig. Imorgon är första dagen att åka till Stockholm för forskningsmentorskap. Spännande!

Introduktion till forskningsprojekt och filmkväll

Robin, Aziz, Cecilia och Serhat kämpade alla hårt för att förstå sina frågeställningar.

På måndag påbörjas de verkliga forskningsprojekt som skall genomföras i sommar. Under förmiddagen igår fick därför alla tid att läsa in sig på sina ämnen ytterligare samt ställa frågor. Det var en utmaning för oss handledare då frågeställningarna berör alltifrån kvantkryptografi och konstruktion av en laser till forskning om diabetes och influensa.

På eftermiddagen presenterade alla projekt sina frågeställningar för resten av gruppen. I samband med detta genomfördes en övning för att studera effekten av belöningar på arbetsresultat, kallad “The Marshmallow challenge“. Det visar sig att dåliga kunskaper sätter belöningssystem ur spel. Det spelar alltså ingen roll hur stor belöning som utlovas om man inte har några kunskaper, då gör det tvärt om er skada än nytta. Med övning och planering ökar dock betydelsen av belöningar. Intressant att reflektera över inför det stundande arbetet med forskningsprojekten.

För att rundan av veckan hade vi därför filmkväll. Vi började med den mycket mystiska filmen “Primer” som handlar om två killar som råkar uppfinna en tidsmaskin. Intrycket efter filmen var “Va?!”. Avslutningsvis blev det ett par avsnitt av “The Big Bang Theory“.

Nu så här på lördagsmorgonen håller alla på att packa det sista inför den hajk vi skall bege oss ut på. Det kommer bli paddling på schemat med start i Åkers Styckebruk. Vart vi tar vägen återstår att se, men det är tänkt att vi skall vara tillbaka imorgon vid lunch. Håll tummarna för att vi överlever vildmarken!

10th dimension

Andra tar rast under raster. På Rays tittar vi på sånt här istället. http://www.youtube.com/watch?v=zqeqW3g8N2Q

Alltifrån magneter till trianglar i kvadrater

Henrik in action!

Efter att arbetat till långt in på natten två dagar i rad blev alla idag kl 16:00 klara med sina miniprojekt. Under eftermiddagen hölls sedan ett seminarium där alla presenterade sina frågeställningar, metoder, resultat och slutsatser. Denna presentation hölls dessutom i formell klädsel för att redan nu öva inför slutpresentationerna.

Exempel på projekt var alltifrån en empirisk uppskattning av relationen mellan kraften och avståndet mellan två magneter till en numerisk såväl som analytisk härledning av den största möjliga liksidiga triangel som kan skrivas in i en kvadrat. Det var spännande att lyssna och fram för allt imponerande hur hög amtitionsnivå alla lagt sitt arbete på. Vi handledare har nu börjat korrekturläsa allas rapporter för att ge feedback och tips på hur man kan förbättra sitt rapportskrivande. Samtliga rapporter är såklart fint formaterade i LaTeX.

Under eftermiddagen och kvällen har vi även haft besök av Diana Diez som sitter i Förbundsstyrelsen för Förbundet Unga Forskare. Hon berättade om alla roliga projekt som det går att engagera sig i inom Unga Forskare, samt alla verksamheter som finns för att stötta och uppmuntra gymnasieelever som skriver projektarbete. Exempel på dessa är Projektbanken och Utställningen.

På kvällen har somliga av oss ägnat oss åt att bevisa det som kallas “Analysens fundamentalsats“. Vi kommer ha mattekvällar då och då för de som är intresserade och med tanke på hur duktiga elever vi har så lär vi säkert hunnit en bra bit med envariabels- analysen innan Rays är över.

Imorgon kommer förmiddagen vigas åt inläsning av forskningsprojekt samt en övning i att berätta om sitt eget projekt för sina klasskamrater. Och en massa annat såklart…

Men nu är det dags att sova efter en lång dag av hårt arbete. Eller kanske fira att miniprojektet är klart, vad vet jag?

Pseudovetenskap och matematiska modeller

Hanno Essén berättar om alla möjliga tokiga försök till evighetsmaskiner. Och annan tramsig pseudovetenskap.

Idag har vi haft besök av Vetenskap och Folkbildnings tidigare ordförande Hanno Essén, docent i Teoretisk Fysik vid Stockholms Universitet. Hanno berättade bland annat om hur han besökt Bologna för att granska Andrea Rossis påstådda energikatalysator, att slagrutor är nonsens och att pseudovetenskap måste bekämpas. Med pseudovetenskap avses påstående som förs fram så att de skall verka vetenskapliga trots att de är påhittade. Tidigare under dagen hade vi dessutom en besläktad diskussion om vad som gör forskning trovärdig och hur man skiljer på pålitliga och mindre pålitliga påståenden.

På förmiddagen hade vi en genomgång av hur man utifrån empirisk data kan konstruera matematiska modeller, framför allt med hjälp av sk. LogLog-plottar.

Där emellan och fram till sena kvällen har alla arbetat på sina miniprojekt. Att på bara två dagar formulera en fråga, designa ett experiment, utföra det samt analysera data och skriva en rapport har visat sig vara en utmaning. Men flitens lampa brinner och vi är övertygade om att alla kommer hinna utan problem :D

Imorgon kommer det bli en genomgång av hur man citerar källor och använder dessa i sin rapport. Därefter kommer alla få jobba klart sina rapporter och tillsist presentera dem i Europaskolans stora, fina aula Djäkne. I samband med detta blir det dessutom storfrämmande från Förbundet Unga Forskare.

Nu är det däremot dags att sova. Eller kanske jobba lite på sin rapport, vad vet jag…?

Vad är vetenskap och vad tusan är LaTeX?

Frukost på Roggeskolan.

Vi pratar ofta om hur viktig forskning är för samhället och hur beroende vi är av framsteg inom naturvetenskap. Men vad menar vi med vetenskap och vad är det egentligen för värde i utveckling? Det har vi ägnat en hel del tid åt idag under rubriken “Vad är vetenskap?”. Vi har diskuterat hur stark mänsklighetens drivkraft att utvecklas och utforska är och varför, samt hur beroende vi är av att förstå och kunna göra förutsägelser om naturen ikring oss. I samband med detta skyndade vi igenom valda delar av de senaste 5000 årens utveckling inom naturvetenskap (i superkort format) för att ge lite perspektiv på hur vi hamnat där vi är idag.

Efter det diskuterade vi viktiga metoder för att dra slutsatser inom modern vetenskap. Vi belyste dels induktion, det vill säga att härleda slutsatser från empiriska erfarenheter, men även deduktion, det vill säga att härleda slutsatser från antaganden (axiom). Ett exempel på deduktion:

  • Antagande 1: Alla människor är dödliga.
  • Antagande 2: Socrates är människa.
  • Slutsats från 1 och 2: Socrates är dödlig.

Därefter diskuterade vi falsifierbarhet som ett viktigt kriterium vetenskapliga teorier. Falsifierbarhet innebär att det måste finnas möjlighet att beskriva att en teori är falsk för att man skall kunna beskriva att den är sann. Ett exempel på en icke-falsifierbar, och därför icke-vetenskaplig, teori:

"Alla människor avskyr att äta senap, eftersom det smakar alldeles för starkt. Den som påstår sig tycka om senap ljuger för att visa sig tuff inför omvärlden."

Svårt att säga emot denna teori va? I och med att alla svar man kan få passar in på teorin och att den därmed är sann för alla utfall gör den icke-falsifierbar.

Stärkta av denna nyvunna kunskap gav vi oss därefter i kast med ett vetenskapligt miniprojekt. Alla elever kommer under de närmaste 50 timmarna få genomföra ett litet vetenskapligt projekt som leder dem igenom hela processen från formulering av en fråga till hypotes, experimentdesign, insamling av data, slutsatser, diskussion och presentation (och allt där emellan). Det har visat sig vara en rejäl utmaning att hitta på bra vetenskapliga frågor, men på torsdag hoppas vi kunna berätta om alla fina projekt.

Under sena eftermiddagen och kvällen har vi därefter kämpat oss igenom en introduktion till markup språket LaTeX. LaTeX är ett språk som används enormt mycket inom akademien för att formatera vetenskapliga skrifter, rapporter och artiklar. Vi kommer i sommar att arbeta uteslutande i LaTeX, men att komma igång är tufft. Word förhåller sig till LaTeX lite som en cykel gör till en rymdraket. Den ena är lätt att lära sig men har begränsad räckvidd, medan den andra tar lite tid att få kontroll över men istället ger den nästan obegränsad räckvidd. Eller nått sånt… :P

Nu däremot är det dags att få några välförtjänta timmars sömn. Imorgon väntar ännu en spännande och intensiv dag!

Äntligen börjar Rays 2011!

En förväntansfull handledare (Jenny) vid ankomsten.

Så var det dags för Research Academy for Young Scientists 2011. Efter lång tids tankeverksamhet, planering och en omfattande ansökningsprocess är det så tillslut dags.

18 utvalda elever från hela Sverige anlände under förmiddagen för att under de närmsta fyra veckorna få delta i såväl forskningsprojekt som lektioner om vetenskaplig metodik. På Rays lever vi samtidigt efter mottot work hard, play hard och kommer därför bland annat arrangera en rejäl midsommarfest.

Vi kommer genom den här bloggen dela med oss av våra upplevelser. Förhoppningsvis kan vi inspirera fler att anta utmaningen att forska och att våga ge sig i kast med riktigt tuffa utmaningar.

Dagen har mestadels vigts åt praktiska genomgångar, rundvandring och inackordering.

Imorgon kl 09:00 börjar däremot första lektionen med rubriken “Vad är vetenskap?” följt av “Grundläggande vetenskaplig metodik“. Det kommer vi berätta mer om imorgon.

Nu skall vi sova ordentligt efter en lång, nervpirrande och fantastiskt rolig dag.

Äventyret har börjat!