Efter några väldigt intensiva dagar med mängder av intressanta föreläsningar och där i stort sett varenda ledig sekund ägnats åt att skriva på rapporterna om miniprojektet som genomförts under veckan var det i lördags dags att dra iväg på en välförtjänt hajk. Klockan 10 samlades vi utanför elevboendet med ryggsäckar innehållande ombyte, badkläder och sovsäck. Vad det kommande dygnet skulle bjuda på för äventyr hade vi ingen aning om.

I samlad trupp begav vi oss emot Strängnäs busstation där vi hoppade på bussen mot Åker Styckebruk. En kort promenad senare visade det sig att vi inte alls skulle vandra hela dagen, vilket det flesta hade föreställt sig, utan att det var kanoter som skulle användas som färdmedel. Det var lite blandade åsikter bland oss elever men väl på vattnet hittade alla sina sjöben rätt snabbt och det bar iväg mot kvällens tältplats. Färdens bjöd på vackra vyer av den Sörmländska skogen.

Två timmar senare värkte armarna hos de flesta och lunchen smakade extra gott efter den långa kanotturen. Med ny energi tog vi oss den sista biten fram till tältplatsen och där var det dags att sätta våran problemlösningsförmåga på prov när det var dags att resa upp tälten. Något som gick strålande för det allra flesta.

Kvällen inleddes med en omgång Capture the Flag. En lek som många kände igen från idrotten och som går ut på att gömma en flagga på sin planhalva av skogen för att sedan hitta motståndarlaget utan att bli tagen. Vi var uppdelade i legen udda mot jämna nummer. Laget bestående av udda nummer hitta rätt snabbt sin flagga men den var placerad på ett väldigt lättförsvarat ställe precis vid sjön och flertalet strategier för att få tag i flaggen testades utan framgång. Till slut övergick några till ännu mer kreativa idéer, vilket resulterade i en kanottur för några medan vissa hämtade badkläder för att simma. Det hela fick en rafflande avgörande när det udda laget äntligen lyckades få tag i sin flagga och kasta ut den till kanoten som genast började paddla mot gränsen, samtidigt som det jämna laget äntligen lyckats hitta sin flagga utan att bli upptäckta och rusade mot gränsen. Vem som tog över flaggan till sin sida först var väldigt oklart.

Resten av kvällen bestod av grillning, smores och en lek som lyckades förvirra alla oss elever till en början. Sedan var det som vanligt dags för bedchecks, men den här gången hade vi den gemensamt med hela gruppen och det var extra mysigt att sitta tillsammans runt lägerelden i skymningen. Efteråt kröp vissa ner i sina sovsäckar direkt medan andra stannade uppe ett tag.

Dagen efter väcktes vi redan halv sju. Trettio minuter senare var tälten rivna, allt ihoppackad, frukosten intagen och det var dags att börja paddla hemåt. Nu började vi alla bli riktigt skickliga på att styra kanoterna och det var istället en envis motvind i slutet som sinkade farten.

Väl hemma i Strängnäs igen var vi i stort sett lediga hela dagen. Många passade på att duscha, sova ikapp efter natten och umgås. Nu ser vi fram emot att få sätta igång med våra forskningsprojekt på riktigt och träffa våra mentorer i Stockholm.