Under förmiddagen gästades vi av statistikprofessor Rolf Sundberg från Stockholms universitet, som berättade om vikten av att designa sina experiment med eftertanke. Hur många mätningar och vilken typ av mätningar krävs för att man ska kunna dra en slutsats om en viss population? Väldigt nyttig kunskap för eleverna som efter lunch jobbade vidare med sina miniprojekt. De flesta har nu börjat utföra sina experiment och det har bland annat mätts vinklar i trianglar och jagats humlor.
Att nå ut med sin forskning är väldigt viktigt, och för att förbereda sig inför de tre presentationer eleverna kommer att hålla fick de idag lyssna på Caroline Bolmeson. Hon hjälper forskare vid Lunds Universitet att kommunicera sin forskning. Eleverna fick träna på att använda strukturen 4MAT för att under en presentation besvara frågorna why, what, how och what if. Strukturen används av alla riktigt duktiga TED-talare och ger ett gott flyt i en presentation. Vad spelar det för roll vad du vet om du inte kan kommunicera det till andra?
Till miniprojekten behövs, liksom för all forskning, referenser till tidigare forskningsfynd. Serhat har idag pratat om hur man gör för att hitta tillförlitliga källor till information, hur vetenskap publiceras och riskerna och fördelarna med Wikipedia. Just nu försöker eleverna förfalska historien under en övning i källkritik.