Gabriella: "Melissa Florenova, an entrepreneur, scientists and inspirer"

melissa

Melissa, an incredibly inspiring woman, paid us a visit last Thursday. Her simple powerpoint was accompained by her colorful and inviting stories of her journey as a reseacher as well as a student. Her journey was a source of reassuarnce that our first choices do not necessarily dictate our future . She added that our bad choices serve as a source of experience. She spoke of how persistance and determination led her to publishing a paper in a scientific journal that otherwise would not have been published. She was very clear that connections are important and large part of one's career and should therefore be taken seriously and should put an effort into. Towards the end she concluded with the idea that self belief is the basis of success, adding that if you don't believe in what you are doing yourself you cannot expect others to believe in you. Students found her stories encouraging. I, personally, was left with afterthoughts of taking chances and daring to trust my instincts.

/Gabriella Tesfamichael Habtezion, Rays 2017

Ebba: "Föreläsning om utlandsstudier"

Martin Tiberg och Paul de Font-Reaulx berättar för eleverna om varför man ska plugga utomlands och hur man går tillväga.

Martin Tiberg och Paul de Font-Reaulx berättar för eleverna om varför man ska plugga utomlands och hur man går tillväga.

Efter ännu en givande dag med mentorskap var det som vanligt dags för middag, men just i tisdags hade vi nöjet att få äta middag med två gäster. Den ena var Martin Tiberg som studerat på MIT och tidigare ansvarat för skolans intervjuer för svenska elever, och den andra var Paul de Font-Reaulx som precis tagit examen från Oxford University och som även tagit den ideella organisationen Project Access till Sverige. Det var verkligen intressant och inspirerande att få diskutera utlandsstudier med människor som faktiskt vet vad det innebär – och hur man ska bära sig åt för att komma in på fantastiskt bra universitet.

Middagen följdes av en föreläsning som byggde helt på våra frågeställningar och förväntningar, och jag tror jag talar för oss alla när jag säger att det var en otroligt givande föreläsning. Vi fick svar på just de frågor som vi ville ta upp och information om Project Access som hjälper ungdomar som oss att nå sina mål när det kommer till utlandsstudier.

Sammanfattningsvis var kvällen extremt lärorik och bjöd på tips som jag tror många av oss kommer ha god nytta av efter gymnasiet. Stort tack till Martin och Paul som tog sig tiden att besöka oss!

/Ebba Örtenblad, Rays 2017

 

Ebba: "Första mentorsskapsveckan"

Miranda och Ebba labbar på Karolinska Institutet.

Miranda och Ebba labbar på Karolinska Institutet.

Idag är det lördag, vilket innebär att vi kan bocka av den första mentorskapsveckan. Sedan i måndags har vi alla fått vistas på antingen Karolinska Institutet, KTH eller Stockholms Universitet tillsammans med handledare från respektive universitet. Det har varit fem lärorika dagar fyllda med utmaningar och otroligt mycket nya intryck, kunskaper och kontakter.

I skrivande stund har alla kommit igång med sina projekt, som handlar om allt från mikrobiologi till kvantkryptering. Det är väldigt intensivt, men också kul, att på så kort tid få sätta sig in i ett ämne och delta i den forskning som är aktuell inom just det området som man intresserar sig för. Känslan att vara omgiven av experter inom ens område är speciell, och det är otroligt inspirerande att få ta del av den forskning som bedrivs och att faktiskt få en inblick i hur det är att arbeta som forskare.

Imorgon är det dags för vår första milestone: vi ska presentera den forskning vi gjort hittills för handledarna och de andra deltagarna. Det ska bli superspännande att höra vad alla kommit fram till och få lära sig lite nytt om alla olika ämnen!

/Ebba Örtenblad, Rays 2017

Alexandru: "Studiebesöket på Institut Mittag-Leffler"

På eftermiddagen den 27:e Juni samlades alla vi Rays-elever och våra handledare utanför Mittag-Leffler Institutet i Djurgården. Institutet såg mycket speciellt ut; det liknade mer ett hem än ett stereotypiskt institut. Denna “hem-känsla” fortsatte även när vi hade gått in i huset, då det första vi kom till var en hall som ledde till ett mysigt litet vardagsrum, med bord och eldstad. I vardagsrummet träffade vi också vår guide för resten av vistelsen, som arbetade som bibliotekarie på Mittag-Leffler institutet.

Det som följde var en lång rundvisning av institutet där vi fick höra väldigt mycket om Mittag-Lefflers liv och familj. Vi fick även en förklaring till varför institutet kändes som ett hem - det hade faktiskt varit Mittag-Lefflers hem. Vi traskade runt genom hela huset och fick höra allt från hur Mittag-Lefflers mamma var en begåvad dramatiker till hur han brukade bjuda in nobelpristagare till en fest i hans hus.

Men som i många andra sammanhang sparade bibliotekarien det bästa till sist. Efter att ha gått runt i huset och bara lyssnat på bibliotekarien kom vi äntligen till biblioteket och fick se på institutets magnifika samling böcker. All såg förundrat på de bokprydda väggarna och bibliotekarien var så snäll så att han tog fram och visade några av de gamla böckerna som fanns där. Det var böcker såsom en version av Euklides Elementa tryckt på 1400-talet, originalen av Newtons Mathematica och Opticks och många fler. Tyvärr blev vår vistelse med böckerna ganska kort, då vi behövde ta ett tåg för att komma hem, men den korta stunden vi fick inspektera böckerna var väldigt rolig.

/Alexandru Golic, Rays 2017

 

Maja: "Midsommardagen, sovmorgon och hajk"

Midsommardagen började helt fantastiskt med en välbehövlig sovmorgon. Klockan 10 bar det dock av på hajk, vilket inte var ett dugg sämre än sovmorgonen. Resan började med buss till Åkers Styckebruk och fortsatte sedan till fots mot kanotuthyrningen. Väl framme fick vi en liten genomgång om platsens historia, utrustning och paddling och strax därefter var vi i kanoterna och på väg mot lägerplatsen. För vissa blev denna resa lugn och behaglig, medan den för andra blev lite mer av ett fartfyllt Rays. Paddlingen varade i lite över två timmar och efter en färd i ett mestadels soligt väder, så anlände vi till en mysig sovplats precis vid vattnet. 

På eftermiddagen och kvällen blev det lekar, korvgrillning, bad, skratt och hajkbananer och efter en otroligt händelserik dag så var det inte svårt att sova gott till väckningen klockan 06 på söndagen. Då var det ihoppackning av lägret på schemat och sedan var det dax att paddla hemåt. 

Med rökdoftande kläder och härligt ömma armar återvände vi till Europaskolan nöjda och belåtna och redo inför de kommande forskningsveckorna.

/Maja Danielsson, Rays 2017

Julia: Midsommarafton på Rays 2017!

Kavajer, klänningar och skjortor var ingen ovanlig syn på midsommarmorgonen. Nästintill alla vandrade fram och tillbaka utanför föreläsningssalen övandes inför den första Rayspresentationen. Vi hade jobbat intensivt de tre senaste dagarna för att få fram resultat och det var snart dags att visa upp våra arbeten. Inte helt oväntat var alla fantastiskt duktiga och jag imponerades av kvalitén så väl som presentationen av allas projekt.

När den sista gruppen fått sina applåder började själva firandet av midsommar. Att få laga mat och dekorera i takt till musik var en stor kontrast till uppsatsskrivande och stämningen var på topp. Skratten blev många under både dagen och kvällen. Det var en fantastisk dag att lära känna varandra ännu bättre, inte bara som gruppmedlemmar utan även som vänner.

/Julia Berndtsson, Rays 2017

Louise: Miniprojects

Silence fills the room, only the sound of fingers tapping vigorously on their keyboards fill up the space. The mini project is due this afternoon, and us students are eager to finish the project that was assigned just a few days ago. The mini project covers a large span of areas, each group executing an experiment to solve their own unique problem. One group was tasked with finding a trend among the most viewed videos on Youtube, while another had to find the height of the church in Strängnäs using two distinct methods. Strängnäs is the theater of our project, the backdrop that we use and to which we have worked tirelessly to put on a great show.

The earlier part of the week was spent in the classroom, learning the ins and outs of LaTeX and Python, as well as the composition of a research paper. Rather than remaining in the classroom, we applied our new knowledge to a hands on experience. The mini project serves as a condensed version of the greater project we are about to start that will take on a new level of effort. It prepares us for the greater challenges we will face in research the following weeks, letting us dip our toes in research before jumping in. Although a bit tricky sometimes, the mini project has helped students gain experience within research to then build upon as the program continues.

/Louise Mellqvist, Rays 2017

Vetenskapsmetodik, programmering och inspiration

Den första veckan - metodikveckan- är i full gång och eleverna har bland annat tillbringat de två senaste dagarna med att lära sig typsättningsprogrammet LaTeX och programmeringsspråket Python. De har även haft föreläsningar om den vetenskapliga metodiken och lärt sig hur man skriver en vetenskaplig rapport. Trots att det bara har gått två dagar sen Rays började har vi redan hunnit med tre gästföreläsare. Olle Bergman pratade om hur man presenterar och når ut med sin forskning till allmänheten, Christian Broberger berättade om sin neurovetenskapliga forskning om beteenden och Emely Lindblom pratade om vad man gör som sjukhusfysiker. Parallellt med de inspirerande föreläsningar har eleverna påbörjat arbetet med sina miniprojekt. Miniprojekten är mindre vetenskapliga arbeten som görs som förberedelser inför de större forskningsprojekten. Hela metodikveckan avslutas med inlämningen av en rapport och presentation som sammanfattar miniprojekten.